A tárogató története
A tárogató története szakkönyvekből, tanulmányokból jól megismerhető. Ezek
között nincs lényeges különbség, legfeljebb a szerzők érzelmileg másként
kötődnek a tárogatóhoz. Másként ír egy zenetörténész, egy tudományos
elemzésekkel foglalkozó mérnök, vagy egy tárogatón játszó muzsikus. A tárogató
története a mindenkori történelmi események, körülmények ismeretében érthető meg
a legjobban.
Kétféle tárogatót megkülönböztetünk meg:
a, történeti tárogató
b, reform tárogató
|
Történeti tárogató
|
|
Ez a hangszer általában kétféle néven ismert: töröksíp - tárogatósíp. Mind a
két név ugyanahhoz a hangszercsaládhoz tartozó hangszert jelöli. A tárogató
története nagyon messzire nyúlik vissza. A magyar nép történetének ezer évvel
ezelőtti időszakából már különféle síposokról esik említés, de konkrétan nem
tudjuk, hogy ezek a hangszerek mennyire lehettek hasonlóak az általunk
tárogatónak nevezett hangszerekhez. A sípos elnevezés ebben az időben már
megtalálható családi vezetéknévként is.
Az első konkrét adatok a 15 -16. századból származnak. A leírások között
több helyen találkozhatunk síposok, tárogató síp megnevezéssel. Ami
biztos, hogy a török hódoltság idejében / 1526 - 1686 / a töröksíp
hadihangszer. Kemény éles hangja erre alkalmassá tette, egyébként pedig a
hétköznapi élet hangszere volt. A korabeli leíráskból tudjuk, hogy a
magyarok is kedvelték a sípok hangját. II. Rákóczi György és Báthory
Zsófia esküvőjén a menyasszony fogadásán török és lengyel síposok
zenéltek. Apor Péter tudósítása szerint a lakodalmas menetben ,, legelől
ment a násznép, azok előtt voltanak az töröksíposok, trombitások, dobbal
". |
|
A magyar szabadságküzdelmek egyik jelentős eseménye 300
évvel ezelőtt II. Rákóczi Ferenc vezetésével zajlott. / 1703 - 1711 / Ehhez
a szabadságküzdelemhez különösen kapcsolódik a tárogató. A csaták idején
mint hadi hangszer szólalt meg, szignálszerű dallamokat játszottak rajta. A
kuruc táborokban pedig az énekléshez, tánchoz szolgáltatták a zenét.
A szabadságharc befejezése után a tárogatók elhallgattak, csak ritkán szólaltak meg.
Minél jobban távolodunk a kuruc szabadságküzdelmek időszakától, annál inkább
válik a tárogató a szabadságküzdelmek jelképévé. A 18. századból származó
leírásokból tudjuk, hogy egy - egy olyan eseményen, ünnepségen amikor a nemzeti
tudat hangsúlyozására került sor, a tárogatók gyakran megszólaltak. Budán
1790-ben -Tolna, Zala és Szabolcs vármegye lovasbandériumai előtt - tárogatót
fújtak az országgyűlés alkalmából. Pozsonyban, II. Lipót koronázásán, mikor a
hídon vitték át a koronát, szintén tárogató szólt. 1848-ban, a csatába induló
honvédeket lelkesíthette a megszólaló tárogatók hangja. A még fellelhető
tárogatók tudatos gyűjtése az 1850-es években indult meg. Felerősödött az igény:
a tárogatók legyenek ismét a mindennapi zenei élet hangszerei. Felújításukra
több kisérlet is történt. A 19. század végén két hangszergyár a Schunda és a
Stowasser gyárak modernizálják a tárogatót, és megszületnek a reform tárogatók.
|
|
|
|
|
Reform tárogató
|
|
Schunda Vencel József és Stowasser János szinte egyidőben adja be Budapesten a
szabadalmi hivatalba az új tárogatók leírását. A felújítási kísérletek az
eredeti tárogatóból indultak ki. A hangszerkészítő mesterek először a hangszer
testét hosszabbították meg, és a könnyebb játszhatóság érdekében néhány
billentyűt is szereltek a hangszerre. A tárogatók megszólaltatása ekkor még
duplanáddal történt, később került szimplanádas klarinétszerű fúvóka a
tárogatóra. Ezzel a változtatással a tárogató hangszíne megváltozott. Puhább,
lágyabb tónusú lett a hangja. |
Ezeket az újításokat Schunda Vencel József a
következőképpen mondja el:
,,.....1894-1896-ban én reformáltam meg a tárogatót. Mig a régi hangszert
oboaszerű náddal fújták és billentyű csak kevés vagy egyáltalán nem volt
rajta. Én klarinét fúvókával és és annyi billentyűvel láttam el, hogy rajta
minden kromatikus hang könnyen játszható. Ezen felül a hangszert
megnagyobbítottam és öblösebbé tettem. Most jóformán három hangszernek, az
oboának, a klarinétnak és a fagottnak a hangszíneit egyesíti .... " |
Schunda Vencel József |
A tárogatók tökéletesítése, intonációs biztonságának javítása elsősorban a
Stowasser hangszergyárhoz kapcsolódik.
A tárogatóknak három fő tipusát különböztetjük meg:
|
1, a jobb kéz újjainál két gyűrű található, a bal kéz újjainál nincs gyűrű.
|
2, a jobb kéz újjainál két gyűrű és a bal kéz újjainál is két gyűrű található.
|
3, automata váltós hangszer. Általában 4-5 gyűrűs.
|
A legelterjedtebb tárogatók B hangolásúak, de készültek C, A és basszus
hangolásúak is. A Schunda és Stowasser hangszergyárak mellett még négy - öt
kisebb hangszergyár is készített tárogatókat.
1895-től a II. világháború végéig, 1945-ig készültek új hangszerek. 1945 után
megszüntek a nagy hangszergyárak, csak egy-egy idősebb mester készített új
tárogatókat, de csak néhány darabot. / Péczi Ferenc és Eisenhoffer János /
Erdélyben, Temesváron készültek még tárogatók, de mára ezeknek a gyártása is
megszünt. Németországban, Burgauban is gyártottak tárogatókat a Hammerschmidt
Hangszergyárban. Új tárogatók:
Magyarországon jelenleg öt helyszínen készítenek új tárogatókat és két helyszínen fúvókákat. A készítők elérhetőségei a ,,Tárogatókészítők’’ részben megtalálhatók. |